Türbenin Yeri: Niyaz Baba Türbesi Amasya İli Gümüşhacıköy İlçesi Gümüş Beldesine 17km
uzaklıktaki İnegöl Dağındadır. İnegöl Dağı İmirler Köyü sınırlarındadır.
Niyaz Baba Türbesi |
İnegöl Dağları |
Niyaz Baba Kimdir: Ahmet Halil Niyaz Baba olara da anılan Niyazi Baba Alevi
zümresindendir. Buraya yakın konumdaki yaylacılar Niyaz Baba’nın
Horasan’dan gelen bir veli olduğu ve bölgedeki yaylada çobanlık yaptığını
söylemektedirler. Merzifon’da medfun olan Piri Baba ve Çorum’da medfun
olan Koyun Baba’yla kardeş oldukları söylenmektedir. Burada yapılan
kazıda ele geçen balta ve kılıcın Niyaz Baba’ya ait olduğu söylenmektedir.
Eserler Amasya Müzesinde sergilenmektedir. Ayrıca Niyaz Baba’nın Babai
İsyanı (1240) sırasında doğduğu söylenmektedir. Olaylar esnasında Eliya
Hatun tarafından kaçırılan küçük Niyaz, Rıza-i Sadık Baba tarafından
mezarının bulunduğu bölgeye getirilir. Rıza-i Sadık Baba Niyaz Babayı
Astroloji, Eczacılık ve gizli ilimler konusunda yetiştirir. İlmi Eretna Beyliği
tarafından duyulmuş ve taktir edilmiştir. 2004 yılından beri İmirler Köyü Niyaz
Baba Dayanışma ve Kalkındırma Derneği tarafından temmuz ayında şenlikler
düzenlenmektedir.
Deliktaş |
Türbenin Durumu: Türbe betonarmeden iki odalı olarak inşa edilmiştir. Odalardan birinde
Niyaz Baba’nın sandukası vardır. Diğer odaysa namaz kılmak içindir. Türbenin
yakınında bir delik taş bulunmaktadır. Buraya gelen ziyaretçiler delik taşın
içinden geçmektedir. Türbedar türbede kalmaktadır.
Ziyaret Nedeni: Türbe özellikle yağmur duası ve değişik dilekler için ziyaret
edilmektedir. Köylüler yağmur duası için yanlarına bir kurban alarak sabah
erkenden türbeyi ziyaret ederler. Türbe yanındaki kaya yanında kurban kesilir,
köyün büyüğü “dede” önderliğinde dualar edilir. Kesilen kurbanın kanından bir
kısım yanlarında götürülerek tarlalara serpilir.
Yine
özellikle Hıdrellez günü toplu ziyaretler yapılmaktadır. Türbe ziyaretine
gelenler etraftaki ağaçları, sandukayı öperler. Tokat ili ve çevresinden
gelenler türbeye sürünerek girerler ve etrafında üç kez dönerler. Çorum ilinden
gelenler ise türbe etrafını yedi kez dönerler.
Genellikle
büyük dilekler için kurban adağında bulunulur. Türbe önündeki kayaya bez ve
iplerin bağlanması ise sağlıkla ilgili dilekler içindir.
Menkıbeler: 1-) Niyaz Baba Merzifon’da ayakkabıcılık yapan
kardeşi Piri Baba’nın ziyaretine gider. Bir mendilin içine de süt koyar.
Kardeşini ziyaret edince mendili duvar asar. O arada dükkanı ziyarete gelen bir
bayan müşterinin topuğuna bakınca, mendil içindeki süt akmaya ve keramet
bozulmaya başlar. Bunun üzerine kardeşi Piri Baba “Niyaz! Dağın başında ermek kolay,
gel de ak topuklara, ak gerdana bakıp da görmeden erenlerden ol” demiş. Bu
durumdan çok utanan Niyaz Baba “Bana ne ak topuktan, ak gerdandan. Bana
İnegöl dağlarında otlayan ak koyunlar, ak kuzular gerek” diyerek yola koyulmuş.
2-) Niyaz Baba’nın
zaman zaman ziyaret ettiği bir köydeki vatandaşlar Niyaz Baba’ya oyun
oynayınca, Baba kızar ve bir beddua okur. Bu bedduadan sonra köylüler
fakirleşir.
Kaynakça: Abdülhalim
Durma –Evliyalar Şehri Amasya -2003 / Rahime Özdoğan –Amasya’da Adak Yerleri İle
İlgili Halk Anlatıları -2006 / www.imirler.com
Taylan Köken
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder