Türbenin Yeri: Ergüneş Baba Türbesi, Amasya İli Taşova İlçesi Uluköy Beldesinin kuzeydoğu
yamacında yer alır.
Ergüneş Baba Mezarı |
Ergüneş Baba Kimdir: Ergonaş Baba, Seyyid Bali
Ergonaş ve Ergubaş Baba olarak
da anılan velinin kim olduğu, Alevi veya Sünni inancını temsil ettiği bir çok
araştırmacıya göre tartışma konusu olmuştur. Bu madde de elde ettiğimiz tüm
bilgileri özetleyerek vermeye çalışacağız.
Ergüneş Baba Horasan’dan bölgeye gelmiş olan bir alperendir. Dört oğlu bir kızı
vardır. 12 İmam soyundandır. En büyük oğlu Seyyid Mehmet Ordu ili, Ünye
İlçesi Alan Köyünde medfundur. İkinci oğlu Seyyid Mustafa Amasya merkez
ilçesine bağlı Yassıçal Kasabasında medfundur. Bu velimizi Erkonaş maddesinde
incelemiştik. Üçüncü oğlu Amasya’nın Uygur Köyünde medfundur. En küçük oğlu Seyyid
Ali ve kızı Fatma Amasya’nın Sarımeşe köyünde medfundur.
Mescit |
Türbenin Durumu: Ergüneş Baba mezarı 4x2,2mt ölçülerinde 60cm yüksekliğinde devşirme
malzemeyle çevrelenmiş üstü açık bir mezardır. Mezara yakın yine devşirme
taşlardan yapılmış açık namazgah bulunmaktadır. Mezarın güneybatısında kesme
taş ve tuğladan, kare planlı, çatısı tonozlu küçük bir mescit bulunmaktadır.
Türbenin olduğu yer 1991 yılında SİT alanı olarak tescillenmiştir.
Ziyaret Nedeni: Samsun Ladik’ten, Asarcık İlçesinden ve çevre köylerden yoğun olarak
ziyaret edilen Ergüneş Baba’ya özellikle ağrılı hastalar, felçli hastalar ve
deli, yaramaz çocuklar uslansın diye getirilir.
Ağrısı olan
hastalar türbe başında dualar okurlar ve elbiselerinden yırttıkları bir parçayı
mezarın başında bulunan zeytin ağacına bağlarlar. İyileşenler gelip tavuk,
horoz keserek adağını tamamlarlar. Felçli hastalarda aynı uygulamayı yaparlar
fakat yatırın yanında bulunan namazgahta iki rekat namaz kılar. Yaramaz
çocuklar ise zeytin ağacına bağlanır. Üç kez annesi, üç kez de bağlanan çocuk
okunan duayı tekrar eder. Bu uygulamada adak kesilmez.
Menkıbeler: 1-) Ergüneş Baba mısır tarlasında bir ekine bile zarar vermeden namazını
kılarak veliliğini kanıtlamıştır.
2-)
Ergüneş Baba yöreye yerleşince burada yaşayan Rumlar Kelkit ile Yeşilırmak’ın
birleştiği yeri taşlar koyarak kapatırlar. Amaçları taşları kaldırınca aşağıda
bulunan Türk Köylerinin seller içinde kalarak yok olmasıdır. Bu durumu Türkler
Ergüneş Baba’ya bildirince setin oraya gelen alperen kılıcıyla bendi yıkar.
Rumlar tekrar yapmaya gelince karşılarına dikilir ve şöyle seslenir: “Müslüman
olan olur, olmayanın canını alırım” der ve öylede yapar.
3-) Yine ondan
keramet bekleyen Sonusa (Uluköy) Köyü halkına kerametini göstermek için
belinden kılıcını çıkarır ve bölgenin en büyük kayasına kılıcını vurur. Kayanın
içinden bir mescit çıkacaktır.
Kaynakça: Abdülhalim
Durma –Evliyalar Şehri Amasya -2003 / Rahime Özdoğan –Amasya’da Adak Yerleri
İle İlgili Halk Anlatıları -2006 / www.yassical.bel.tr
/ Amasya Kültür Envanteri-2007.
Taylan Köken
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder