Abdülkadir Geylani Sani Türbesinin Yeri: Afyonkarahisar İli Bolvadin İlçesi Ağılönü Semti Şıhlar Mahallesinde Şıhlar camisinin bitişiğinde türbesi vardır.
Abdülkadir Geylani Sani Türbesi |
Abdülkadir Geylani Sani Kimdir: Kadiri tarikatının kurucusu olan Abdülkadir Geylani’nin 12. kuşaktan torunudur. IV. Murat, 1640 yılında göndermiş olduğu fermanla, yöneticilerin Kadiri şeyhine hürmet etmelerini ve vergiden muaf tutmalarını emreder.
Abdülkadir Geylani Sani Türbesi |
Türbenin Durumu: Şıhlar cami 1642 yılında yapılmıştır. Geylani’nin 1651 yılında türbesine defnedildiği düşünülmektedir. Türbe 1989 yılında yenilenmiştir. Sandukalar kaldırılıp mezarlar mermer ile kaplanmıştır. Türbe kare planlı, içten kubbeli, dıştan kırmalı çatı ile örmelidir. Türbe içinde Abdülkadir Geylani’nin mezarı dışında 17 tane sanduka bulunmaktadır. Bu sandukalarda eşi Ayşe Dudu, Şeyh Seyyid Abdüllatif-I, Şeyh Salih, Şeyh Mehmet, Abdüllatif II, Şeyh Hüseyin kızları ve torunlarına aittir.
Türbenin İçindeki Diğer Mezarlar |
Ziyaret Nedeni: Kadiri tarikatının önde gelen ismi olarak Bolvadin’de saygı gören bir zattır ve günümüzde de hayır duası almak amacıyla ziyaret edilmektedir. Bolvadin’in en çok ziyaret edilen velisidir.
Ziyarete çocuğu olmayanlar, felçli hastalar, damatlar, askerler, sünnet çocukları gelmektedir. Her türlü sıkıntısı için gelen ziyaretçiler dualar okumakta, adaklar adamaktadır. Halk yalnız istekleri için değil, sevinçli anlarında da veliyi ziyaret etmektedir.
Tekke zamanında her gün 20 fakire yemek verilir.
Menkıbeler: 1-) Geylani hazretlerinin evine gelen misafire yemek için bir horoz keser ve yemeğini yapar. Eşi “Ne yapacağız, yarı sabah bizi kim uyandıracak?” diye sorar. Sabah olduğunda horoz sesiyle uyanırlar. Geylani Sani akşam yenen horozun kemiklerinden sabah dua ile horozu tekrar canlandırmıştır.
2-) Kurtuluş Savaşında sandukaların bulunduğu kapı açılır, Abdülkadir Geylani ve müritleri kılıçlarını kuşanarak cepheye savaşmaya giderler. Savaş dönüşü tekrardan duvarlara asılan kılıçlardan kanlar süzüldüğü görülür.
3-) Başka bir söylentiye göre devrin kadısı türbeyi yıkmak ister. Felç olan kadı bu isteğinden vazgeçer.
Kaynakça: Münevver Karanfil Güldemir – Afyon-Bolvadin ve Çevresi Halk İnanışları ve Uygulamaları -2008 / Abdulhalim Durma – Evliyalar Şehri Afyonkarahisar – 2009 / Nihat Aytürk – Bayram Altan – Türkiye’de Dini Ziyaret Yerleri- Altanoğlu – 1992.
Taylan Köken
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder