10 Temmuz 2015 Cuma

Musa Dede Türbesi / ANTALYA / ALANYA – Sugözü Mahallesi

Türbenin Yeri: Musa Dede Türbesi, Antalya İli, Alanya İlçesi, Sugözü Mahallesindedir.

Musa Dede Kimdir: Pelit Evliyası olarak da anılan Musa Dede hakkında yeterinde bilgi yoktur. Musa Dede’nin Horasan’dan bölgeye gelen yedi dervişten biri olduğu söylenmektedir. Pelit Evliyası adını türbe etrafından bulunan ağaçlardan almaktadır. 

Türbenin Durumu: Türbe iki bölümden oluşur. Birinci bölüm ibadet yeri ve adak hediyelerinin toplandığı oda, ikinci bölüm ise türbe bölümüdür. Türbe içinde Musa Dede sandukası ve küçük bir çocuğa ait bir sanduka bulunmaktadır. Türbenin herhangi bir mimari özelliği yoktur. Türbe kapalıdır ve türbedar tarafından açılmaktadır.

Ziyaret Nedeni: Musa Dede her türlü rahatsızlık için ve dilek için ziyaret edilmektedir. Dileği olan bayanlar tavuk, erkekler ise horoz keserler. Ayrıca büyük baş hayvan da kesilmektedir. Türbe dışında mum adağı da yakılmaktadır.

Menkıbeler: 1-) Musa Dede hakkında anlatılan bir menkıbeye Sayın Metin Türktaş’ın değerli araştırmasından buraya aynen aktarmayı uygun gördük.
"Kıbrıs Savaşı'nın olduğu günlerdeydi (1974), bir gün Evliyanın üzerindeki sarığı yıkamıştım. Sarık tertemiz oldu ve ertesi gün alıp yerine koydum. Bir gün sonra tekrar geldiğimde baktım ki sarık yerinde yok. Çok korktum, her tarafı aradım ama bulamadım. Kapıyı kilitleyip eve doğru giderken çeşmenin yanında önüme bir adam dikildi. " Kızım, Evliya, Kıbrıs'a savaşmaya gitti merak etme" dedi ve kayboldu. Ne kadar zaman geçti bilmiyorum, sarık tekrar yerine geldi. Eve gidip çocuklarıma sordum gerçekten de Kıbrıs Savaşı bitmişti."

Kaynak: Metin Türktaş –Alanya ve Köylerindeki Türbe Yatır ve Adak Yerleri -1997

Taylan Köken 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder